29 January 2011

hati merintih kesayuan Y-Y

assalamualaikum..


dlm suka dan duka, tbe2 hati ku diragut kesedihan..aku sendiri tidak tahu kenapa rasa begini..nak menangis tapi xberdaya..hanya kepadaNya aku beserah..maybe ada salah silap yg aku buat tanpa sedar, maafkan aku Ya Allah..hati ini sentiasa mengeluh kesakitan dan kepedihan dlm mengharungi mehnah duniawi..tp pernah kah kita berfikir sejenak..semua musibah yg menimpa kita adlh lumrah kehidupan..aku terpandang helaian kertas yg pernah ku tatap sekian lame dulu..ku renung dan cuba memahami ayat2 indah itu............


Manusia>> Kenapa aku diuji??
Quran berbicara>> Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakannya, "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya, kami telah menguji orang2 yg sebelumnya, maka Allah pasti mengetahui orang2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yg berdusta."
(29:2-3)


Manusiat>> Kenapa aku xdapat apa yg aku idam2kan?
Quran berbicara>>; ".....boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(2:216)


Manusia>> Kenapa ujian seberat ini harus aku harungi?
Quran berbicara>> "Allah tidak membebani seseorang itu, melainkan sesuai dgn kemampuannya."
(2:286)

Manusia>> Kenapa kita rasa frust bila berhadapan dgn semua ini?
Quran berbicara>> "Jangan lah kamu bersikap lemah dan jangan lah pula kamu bersedih hati, padahal kamu lah orang2 yg tinggi darjatnya, jika kamu orang2 beriman."
(3:139)



Manusia>> Bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran berbicara>> "Dan mohon lah pertolongan (kpd Allah) dgn jalan sabar dan solat. Dan sesungguhnya solat itu amat berat, kecuali bagi orang2 yg khusyuk."
(2:45)

Manusia>> Kepada siapa aku berharap dan mengadu kasih?
Quran berbicara>> "Cukup lah Allah bagiku, tiada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakal."
(9:129)

Mansusia>> Apakah hikmah disebalik semua dugaan yg menimpa ku ini?
Quran berbicara>> "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang2 mukmin, diri dan harta mereka dgn memberikan syurga utk mereka."
(9:111)

Manusia>> Aku dah tak TAHAN!!!
Quran berbicara>> "..........dan jangan lah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yg berputus asa daripada rahmat Allah, hanya lah kaum kafir."
(12:87)

Manusia>> Sampai bila harus aku merana begini?
Quran berbicara>> "Maka sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."
(94:5-6)



~Ya Allah, andai itu adalah yg terbaik buat ku, damaikn lah hati ku dgn ketentuanMu..aku hanya insan biasa yg sentiasa mengharapkn belas kasihanMu..sesungguhnya, Kau yg Maha Kuasa atas sesuatu di muka bumi ini..aku manusia yg sering meronta untuk meminta yg terbaik buat diriku, tp hanya Engkau yg mengetahui segala rahsia diriku..Engkau berhak keatas diriku..maafkn ku Ya Allah, innaAllah maa'na =)

No comments: