19 August 2011

pecutan terakhir

assalamualaikum..

sekejap saja masa berlalu kan, malam ini kita bakal melangkah ke fasa terakhir dalam bulan ramadhan..
sedih rase yer nak meninggalkan bulan yang penuh keberkatan ini
tapi mentaliti kebanyakan masyarakat sekarang bila tiba saat-saat terakhir macam ni, lain pula jadi yer..


saf mula pendek bila ramadhan tiba di penghujungnya..
seharusnya, waqtu macam ni masjid penuh dengan para jemaah untuk merebut pahala malam lailatul qadar..
merintih pemergiannya tapi.....

*
*
*
*
*
*
 ke mana mereka pergi.....??
tepuk dada, tanya iman


ni hah dia, orang-orang yang seharusnya memenuhi 
lopong-lopong dalam saf
tak salah untuk membeli-belah tapi berpada-pada
mengikut kesesuaian dan kemampuan masing-masing
*nasihat, janganlah amek tyme solat terawih..rugi tau*

namun bila kita terpesong dari landasannya
begini lah jadi nya..
yang utama harus di dahulukan
sama seperti kehadiran ramadhan perlu diutamakan
sebelum kita menyambut bulan syawal
suasana ibadah harus lah istiqamah dilaksanakan
agar ramadhan kali ini berbuah taqwa

tetapkn niat 1 Syawal untuk meraikan sebulan berpuasa
bukan untuk berpesta makan
cukup sekadar melahirkan rasa syukur padaNYa
kita mampu mengubahnya...



bulan ramadhan banyak memberi erti
seandainya kita mendalami maksud 'puasa' dan
menggunakan peluang yang dianugerahkan pada kita
ingatlah, saudara2 islam kita di seluruh pelusuk dunia
mereka hidup dalam serba kekurangan 
malah terpaksa menanggung keperitan..



moh kita sama2 mengisi lopong-lopong yang sedia ada
bagi meikmati detik-detik terakhir kita
moga kita masih bersemangat untuk berpesta ibadah
di bulan ramadhan yang masih berbaki ini
renung2kn ^-^

wassalam :)

7 comments:

dewdrop said...

beijing tu.tp bkn pegi ramadhn ni.hehe gambar lama

xleh nk tulis kt shoutmix so tulis sini je :)

hanan~ said...

oke2..xpe2..wndu la kat qatrun!!
nice pic ;)

cipUtchiaPp said...

moga kite dpt beribadah sebanyak yg boleh..insyaAllah..

btw,hanan..kite same kes ke..?? dilemma antara 2 cinta ..haha

qinairaulfa. said...

sedih la tengok gambar budak-budak tu. :'(

selamat beribadah sahabatku! thanks for the reminder...

hanan~ said...

*emy*~something like that..emy, we have to be tough key, He always be with us!! :)

*upa*~huhu..tula kite senang2 mkn ayam percik tuk berbuka, dyorg makan ape je..
oke2, jom rebut pahala byk2 hingga saat terakhir :)

cipUtchiaPp said...

hanan : hanan msti kuat..!hahaha
emy dah lame dah..x lembik dah..haaha..

hanan~ said...

*emy*~ oke emy syg..!! insyaAllah :)